Aanvraag studentenkamer (reguliere studenten)

Welkom op de aanmeldingspagina voor het Sint-Annahuis, Bagattenhuis, Jeruzalemhuis, Savaanhuis, Poorthuis, Ter Plaeten Upkot, Baudelo Upkot en Bro Upkot.   
Vanaf maandag 22 april 2024 (10u) kun je je online registreren. Om 10u verschijnt er onderaan deze pagina een pop-up. Vul daar een mailadres in dat je kan gebruiken tijdens de registratie. Je krijgt namelijk een weblink toegestuurd op dat mailadres waarmee je naar de registratietool wordt geleid.

Eerst vragen we je om volgende stappen te doorlopen: 

1. Ga na of je je effectief een kamer kan huren via Arteveldehogeschool:

  • Je bent voor minstens 27 studiepunten ingeschreven (of zal ingeschreven zijn) voor een bachelor- of graduaatopleiding bij Arteveldehogeschool
  • Je bent kinderbijslaggerechtigd of nog geen 25 jaar op het moment van je eerste registratie als kandidaat-bewoner
  • Je hebt nog geen 4 academiejaren een studentenkamer gehuurd via Arteveldehogeschool
  • Je gaat akkoord met de huisregels. 

Weetje! Je moet nog niet ingeschreven zijn op het moment van aanvraag, maar wel op het moment dat jouw huurperiode start.

Voldoe je niet aan de voorwaarden? We willen ten alle kosten leegstand vermijden, dus we raden je zeker aan toch te registreren. Geef in het opmerkingsveld aan welke voorwaarde je niet voldoet. Zijn er nog kamers vrij, dan nemen we contact op met jou tussen juni en september. 

2. Hoe verlopen de registraties en toewijzingen?  

  • De registraties voor reguliere studenten starten op maandag 22 april 2024 om 10u. 
  • Tot en met zondag 5 mei krijgen volgende studenten voorrang: 
    • Beursstudenten (= je hebt een bewijs van studietoelage of schooltoeslag) 
    • Generatiestudenten (= je schrijft je voor het eerst in in het hoger onderwijs) 
  • De andere studenten worden toegevoegd aan een ranglijst op basis van hun moment van aanvraag. Eerst komt, eerst maalt. Tijdig registreren is dus de boodschap!
  • Vanaf maandag 6 mei geldt er geen voorrang meer voor beurs- en generatiestudenten. 
  • Heb je vóór 5 mei geregistreerd? Dan weet je tegen 23 mei of je een kamer hebt bij ons. 
  • Sta je op de wachtlijst? Weet dat er nog vaak annuleringen kunnen zijn. De kans bestaat dus zeker dat je toch nog een kamer aangeboden wordt.  

Als je een moeilijke thuissituatie of een bepaalde zorg- of woonnood hebt, willen we hier altijd extra rekening mee houden. Geef dit zeker aan in jouw registratieformulier en neem best ook contact op met onze Stuvomedewerkers

3. Enkele spelregels voor tijdens de registraties

  • Je kan 3 type kamers doorgeven als voorkeur. We raden je aan om in het opmerkingenveld meer informatie mee te geven, bijv. welke studentenhuizen je graag in zou zitten, wat je maximum budget is... 
  • De basiskamers zijn het meest in vraag, dus deze zijn het snelste "uitverkocht". 
  • Hoe meer keuzes je doorgeeft, hoe meer kans je maakt.
  • Maakt het je dus niet uit in welk pand en/of kamertype je terechtkomt? Noteer dit ook in het opmerkingenveld. Zo vergroot je jouw kans op een effectieve kamer. 
  • Het doorgeven van jouw voorkeur betekent niet dat je automatisch die kamer zal toegewezen krijgen. Dit hangt af van jouw plek in de ranglijst én hoeveel kamers er van dat type vrijkomen. 
  • Hou ook je rekeningnummer en rijksregisternummer bij de hand.
  • Registreer je als ouder voor jouw kind? Vul dan zeker de gegevens in van de student, niet van jezelf. 

4. Hoe weet je of je een kamer toegewezen kreeg?

  • Je ontvangt een mail op het mailadres dat werd doorgegeven tijdens de registratie. In de bijlage vind je jouw huurovereenkomst en de huisregels. 
  • Onderteken beide documenten en mail ze naar huisvesting@arteveldehs.be of stuur ze per post naar Huisvesting (Stuvo) - Hoogpoort 15, 9000 Gent. 
  • Pas als wij binnen de 14 dagen een getekend exemplaar van de huurovereenkomst hebben ontvangen, wordt de kamer effectief toegewezen. Wij sturen slechts 1 maal een herinnering. Daarna wordt de kamer onherroepelijk terug vrijgesteld aan de wachtlijst. 
  • Je bent pas volledig in orde als wij volgende documenten/betalingen hebben ontvangen:
    • ondertekend huurcontract
    • ondertekend huisreglement 
    • de huur- en sleutelwaarborg (600 euro)

Let op! De huurovereenkomst is een juridisch bindend document. Je kan jouw huurovereenkomst tijdens het academiejaar enkel opzeggen als dit contractueel bepaald werd, bijv. omdat je jouw studies stopzet. Lees dus goed de huurovereenkomst door alvorens je deze ondertekent. 

BELANGRIJK OM WETEN

  • Kies je voor een dubbele kamer of een duostudio? Dan registreert elke kandidaat-huurder voor zichzelf en wordt de naam van de kamergenoot in het opmerkingenveld gezet.
  • Alle kamers zijn gemeubeld: bed (zonder matras), bureautafel (zonder stoel), kleerkast, lavabo met spiegel. 
  • De kamers in het Bagatten-, Poort-, Jeruzalem- en Savaanhuis beschikken over een koelkast (met vriesvak). 
  • Sommige kamers beschikken over faciliteiten: douche, toilet en/of kitchenette. Bekijk de info op onze website
  • Huurcontracten worden voor 12 maanden afgesloten, met ingang van vrijdag 13 september 2024 tot 4 september 2025.
  • We raden je ook aan om de privémarkt te zoeken. De kotenzoeker van Kotatgent is een handige tool in de zoektocht naar een studentenkamer. En neem zeker ook eens een kijkje in de straten van Gent zelf en zoek de 'kot te huur' bordjes.